• صفحه اصلی
  • مفاخر روحانیت استان
  • شیوه نگارشی مقالات
  • اهداف جشنواره علامه بلادی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • English
  • العربی
  • RSS
  • کد خبر : 149تاریخ ثبت : 1396/9/13 04:31:04
    رئیسی: جاهلیت مدرن؛ امری برای رواج اخلاق و افکاری جاهلی/ مروی: تمام تلاش دشمن، جدایی روحانیت از انقلاب است+تصاویر دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری برگزار شد

    رئیسی: جاهلیت مدرن؛ امری برای رواج اخلاق و افکاری جاهلی/ مروی: تمام تلاش دشمن، جدایی روحانیت از انقلاب است+تصاویر

    دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری با حضور علما، فضلا، طلاب، روحانیون، مسئولان و مردم در مصلی جمعه بوشهر برگزار شد.

    دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری با حضور علما، فضلا، طلاب، روحانیون، مسئولان و مردم در مصلی جمعه بوشهر برگزار شد.

     

    حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این مراسم اظهار داشت: جلوه حقیقت عبودیت این است که انسان بداند کسی در این عرصه پیشتاز است که عبدتر باشد و حیات طیبه الهی را در خود و جامعه داشته باشد.

    وی با بیان اینکه طلاب باید خودستان باشند، گفت: جاهلیت مدرن امری است که اخلاق و افکاری جاهلی به نام تمدن رواج می‌دهد و در جاهلیت مدرن، برای رواج اخلاق و افکار جاهلی مجهز به فناوری است، رسانه و قدرت دارند، جاهلیت مدرن امروز جاهلیت اتوکشیده بوده که خود را مجهز به «ایسم» کرده است.

    تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: علمای دینی و روشنفکران که در مقابل جاهلیت قدیم ایستادند با خون خود و برخی هم با قلم، حیات و جاودانگی را برای دین تضمین کردند.

    رئیسی افزود: رمز حرکت ارتجاعی در جامعه، فرمانبرداری از کفار و منافقین است، و فرمایش رهبر معظم انقلاب در مورد جهاد کبیر به این مفهوم است که باید در مقابل خواست دشمن ایستادگی کرد، آیت‌الله بلادی و رئیسعلی دلواری خصوصیتشان این بود که در مقابل خواست دشمن ایستادند.

    وی با تأکید بر احیای تراث بیان کرد: احیای تراث بسیار مهم است، زیرا نوشته‌های پیشینیان برای ما چراغ راه است و کسانی که در این زمینه تلاش دارند کار ارزشمندی می‌کنند.

    رئیسی با بیان اینکه رسالت کنگره‌های علمی مسأله‌شناسی است، گفت: در اینگونه کنگره‌ها باید به مسائلی که جهان اسلام با آن مواجه است پاسخ داد.

    تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سؤالات زیادی در امور اقتصادی، قضایی، هنری، اجتماعی و در جامعه داریم اما یک فرهنگ غنی مبتنی بر فقه امام صادق(ع) داریم که هیچ سؤالی را بی پاسخ نمی‌گذارد و در مقابل هیچ سؤالی احساس ضعف نمی‌کند.

    مطمئن‌ترین گروه مرجع در بین مردم روحانیت است

    وی با بیان اینکه امروز نگاه مردم به مسائل و مشکلات به روحانیت است، اضافه کرد: با وجود همه مشکلات موجود و فضاسازی دشمن علیه روحانیت، اما مطمئن‌ترین گروه مرجع در بین مردم در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، روحانیت است

    تولیت آستان قدس رضوی گفت: تفاوت روحانیت شیعه با کسانی که در عالم مردم را به سوی خوبی‌ها می‌خوانند تفاوت بین بیائید و بروید بوده، به نوعی رمز موفقیت علمای بزرگ ما در این است که خود پیشتاز در اصلاح‌گری اجتماعی هستند.

    رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین آمار شهدا از روحانیت بودند، اظهار داشت: در این بخش دو رسالت برای شهدای روحانی متصور هستیم اول اینکه با خدا میثاق تعلیم بستند و دیگر اینکه میثاق تعدیل  برای مبارزه با مفاسد دارند.

    تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ارسال 400 میلیون پیامک اظهار محبت به مقام معظم رهبری در جریان بیماری ایشان، ادامه داد: این کار نشان از محبت خدادادی است و با وجود همه دشمنی‌ها امروز دست بر تبری در همه جهادها با قرآن، اسلام و مبارزه با کفر و استکبار است.

    وی با بیان اینکه عدالت خواهان در یمن، سوریه، عراق و آفریقا دست برتر دارند، گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان حق خواهی حجاز را با اعدام شیخ نمر تمام شده دانست بلکه معتقدیم هر مجاهدی که بر زمین می‌افتد مجاهدانی رویش می‌کنند.

    طلبه انقلابی نباید نسبت به مسائل روز بی‌تفاوت باشد

    حجت‌الاسلام احمد مروی نیز با اشاره به ضرورت حوزه انقلابی اظهار داشت: صحبت‌های بنده بازخوانی فرمایشات، دغدغه‌ها و دل نگرانی‌های رهبری است.

    وی با اشاره به تعبیرات رهبر معظم انقلاب در مورد روحانیت بوشهر بیان کرد: این فرمایشات برای روحانیت بوشهر مسؤولیت‌آفرین است و نشان می‌دهد گذشته بوشهر از نظر علمی و دینی، گذشته درخشانی بوده است.

    معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: اگر در شهری سنگر علم و دین سایه‌افکن نباشد روح دینی در مردم آن منطقه رشد نمی‌کند و دشمن زمینه نفوذ پیدا می‌کند.

    مروی ادامه داد: به دلیل اینکه مردم این شهر و استان، متدین و انقلابی هستند و در خدمت هدف‌های دین هستند به روشنی می‌توان فهمید که تربیت عالمان دینی در این استان علی وجه صورت گرفته است.

    وی ادامه داد:  روحانیت در نظام اسلامی به هم وابسته هستند به گونه‌ای که نظام متصل و همزاد با روحانیت است، اگر نظام لطمه ببیند، خسارت آن بر روحانیت وارد می‌شود و اگر هم روحانیت لطمه ببیند، نظام خسارت خواهد دید.

    معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: انقلاب اسلامی با پشتوانه تاریخی روحانیت شکل گرفته است و امام راحل با بهره‌مندی از اعتماد مردم به روحانیت در طول هزار سال، انقلاب اسلامی را هدایت کردند.

    مروی بیان داشت: همه حیثیت روحانیت در یک جا جمع شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت، روحانیت ذخیره عظیمی از حیثیت عمومی است و روحانیت ذخیره با برکتی برای انقلاب بوده و هست.

    وی اضافه کرد: علمای شیعه فقط به نوشتن و بیان احکام اکتفا نمی‌کردند و در تمام حرکت‌های انقلابی در تاریخ یک روحانی در رآس آن قرار داشته است.

    معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: تمام تلاش دشمن این است که روحانیت را از انقلاب جدا کند اما به بقیه اقشار اینقدر اهمیت نمی‌دهند، تا دشمن احساس می‌کند که یک روحانی با نظام مخالفت می‌کند، همان روحانی را حمایت کرده و صدای اعتراض او را بلند می‌کند چرا که می‌دانند اگر توانستند روحانیت را از نظام جدا کنند مرگ هر دو را رقم زده‌اند.

    مروی انقلابی و حساس بودن به مسائل عمومی نظام را از شاخص‌های روحانیت ذکر کرد و افزود: دفاع عقلانی از نظام، حضور در اجتماعات، تعقیب مردم به حضور در صحنه‌ها از جمله وظایف یک روحانی انقلابی است.

    وی بیان کرد: امروزه راه حل بسیاری از مسائل و مشکلات را باید در حوزه‌ها جستجو کرد و روحانی و طلبه انقلابی هم نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشند.

    معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: حوزه انقلابی باید نسبت به مسائل روز پاسخگو بوده و کار عالمانه انجام دهد.

    مروی گفت: حوزه انقلابی و طلبه انقلابی باید نسبت به مسائل روز جامعه حساس بوده و پاسخ علمی و فقهی بدهند.

    وی دفاع منطقی و عقلانی از مبانی دینی و انقلابی از دیگر شاخص‌های روحانی انقلابی ذکر کرد و افزود: بصیرت دشمن‌شناسی، تحلیل درست مسائل و پناهگاه بودن برای مردم از دیگر ویژگی‌های روحانی و طلبه انقلابی است.

    حوزه‌های علمیه استان بوشهر تابع فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند

    آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز با بیان اینکه علما و روحانیت بوشهر در فضای استان، از محبوب‌ترین شخصیت‌ها هستند، اظهار داشت: سرلوحه تاریخ استان بوشهر با هدایت‌های بزرگان روحانیت شکل گرفته و روحانیت در این منطقه خوش درخشیده‌اند.

    وی افزود: در عرصه بصیرت و هوشمندی سیاسی، بوشهر، استانی است که هیچگاه روحانیت آن تابع رژیم استبداد نشد، بوشهر مشعل فروزانه مبارزات ضد استعماری در جهان شد و مقاومت مردم این دیار در برابر حمله کشورهای مختلف از جمله پرتقال در سال 920 هجری قمری تا چهارمین حمله انگلیس، در پرتو روشنگری روحانیت شکل گرفت.

    امام جمعه بوشهر با بیان اینکه هوشمندی فقه حکومتی روحانیت بوشهر زبانزد بوده است، گفت: روحانیت بوشهر اکنون با تمام شاخصه‌های یک روحانی تراز مکتب اهل بیت، با تمام وجود در خدمت مقام معظم رهبری است و بر مدار تحقق منویات رهبری حرکت می‌کند.

    صفایی بوشهری بیان کرد: در متون دینی آموختیم که در تمام فراز و نشیب‌های گمراه‌کننده حیات بشری بر مدار ماه منیر ولایت حرکت کنیم، آموختیم که اگر مصون بمانیم باید در مدار و خط ولایت باشیم.

    وی تصریح کرد: روحانیت بوشهر با تمام وجود ذوب در مقام معظم رهبری است و به خود می‌بالد، ضمن اینکه وحدت، همدلی، همراهی و اخلاق از شاخصه‌های روحانیت استان بوشهر است.

    امام جمعه بوشهر گفت: اکنون روحانیت بوشهر پیشتاز در انقلابی بودن است و لشکر روحانیت جهان تشییع در خدمت رهبری است.

    صفایی بوشهری با بیان اینکه تمام حوزه‌های علمیه استان بوشهر تابع فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی باید تولیدگر علم و معرفت بوده و فوق روز حرکت کند، تربیت عالمان آگاه، بصیر و انقلابی، وارسته، استکبارستیز دارای هوشمندی بالای سیاسی، حضور در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب از ویژگی‌های حوزه انقلابی است.

    وی تأکید کرد: تنها عنصر بالنده حوزه‌ها در شرایط کنونی که می‌تواند حوزه را نگه دارد، انقلابی بودن است، حوزه انقلابی یعنی حوزه ولایی و حوزه‌ای که بر مدار فرامین مقام معظم رهبری حرکت می‌کند.

    امام جمعه بوشهر بیان داشت: روحانیت تراز انقلاب یعنی روحانیتی که تمام ابعاد یک انسان عالم در وجودش محقق است و در زندگی فردی و اجتماعی با منظومه ولایت حرکت می‌کند.

    صفایی بوشهری گفت: تمام روحانیت استان بوشهر با تمام وجود در خدمت مقام معظم رهبری هستند و این امر را یک وظیفه شرعی مبتنی بر فقه حکومتی می‌دانند.

    ارسال 250 اثر به دبیرخانه کنگره

    حجت‌الاسلام یوسف جمالی پیش از ظهر شنبه در حاشیه دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی در راستای معرفی نخبگان روحانیت استان بوشهر برگزار شده است.

    وی با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از مفاخر روحانیت استان بوشهر و همچنین یادواره شهدای روحانی استان، بیان کرد: این برنامه‌های بزرگان روحانیت را به جامعه علمی و نسل جوان معرفی کرده است.

    دبیر دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه انقلابی‌گری، تصریح کرد: بخش ویژه کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی در سال جاری، حوزه علمیه انقلابی است.

    وی از شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر طلاب به عنوان یکی از اهداف این کنگره نام برد و اضافه کرد: تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب و روحانیون از دیگر اهداف این کنگره است.

    جمالی افزود: معرفی علما و مفاخر و نخبگان و همچنین افزایش سطح رقابت طلاب و رشد کیفی و کمی تولید آثار طلاب از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.

    تجلیل از ۳۲ اثر برتر در کنگره/ کتاب «الردود الستة فی رد ابن تیمیة» در بوشهر رونمایی شد

    در این کنگره ۲۵۰ اثر در قالب کتاب، پایانه نامه و مقاله علمی ارائه شد که ضمن معرفی اثرات برتر ۳۲ اثر مورد تجلیل قرار گرفتند و  از کتاب «ردودالستة فی رد ابن تیمیة» نوشته علامه بلادی بوشهری با مقدمه آیت‌الله صفایی بوشهری و با تحقیق سید ابوالحسن بوشهری رونمایی شد.

    این کتاب توسط انتشارات والانگار و پژوهشگاه ادب، فرهنگ و تاریخ بوشهر با تیراژ 2هزار نسخه به چاپ رسیده  است.
     

    اخبار مرتبط
      کلمات کلیدی
      ثبت دیدگاه